Ontwerpopdracht minor schakelsemester | folded motion

De locatie: Ik heb deze locatie gekozen vanwege haar strategische ligging. Door de verbindingen tussen de Vensterschool, het speelterrein van de wijk en het natuurgebied Hoornsemeer te versterken wil ik de wijk beter organiseren. De locatie wordt dan echt het centrum van de wijk en de groenstroken worden meer ervaren doordat het een bestemming krijgt.

Gebouw: De groenstroken zijn duidelijk in de wijk aanwezig. Het gebouw moet het plein een functie geven zodat het echt het middelpunt van de wijk wordt en een eigen identiteit krijgt. Het gebouw moet de katalysator zijn tussen de stedelijke omgeving en de groenstroken.

De beweging:
1: Deze beweging versterkt de groenstrook legt verbinding tussen het speelterrein en de locatie (plein / groen) voorziening.
2: Deze beweging wordt veroorzaakt doordat de eerste beweging (het groen) wordt onderbroken door de hoofdweg van de wijk en van richting word veranderd en parallel loopt aan de hoofdweg.
3: De 3de beweging komt voort uit de 2de beweging. Door deze 2de beweging terug te sturen/koppelen naar de groenstrook verbind ik mijn locatie met het Hoornsemeer.

De pedagogische visie van Loris Malaguzzi (Reggio Emilia) gebruik ik als handleiding om mijn eigen pedagogische visie samen te stellen. Voor mijn kinderopvang wil ik niet 1 pedagogische visie volgen maar kiezen voor een mengvorm. Als basis volg ik de visie van Reggio Emilia waarna ik onderbouwde standpunten kan innemen zodat ik mijn eigen ideeën vorm kan geven. Het programma van eisen bevat alle voorgeschreven ruimtes met de minimale eisen die door de Stichting Waarborgfonds Kinderopvang gesteld worden. Het gebouw bestaat hoofdzakelijk uit twee verschillende typen ruimtes, namelijk de basisruimten op de 1e verdieping en de ontmoetingsruimten op de begane grond.

Concept: De totale beweging bestaat uit drie delen die hetzelfde zijn opgebouwd en in elkaar zijn geschoven. Door de beweging te vouwen ontstaan er verschillende ruimtes omdat deze beweging dan de vloer en het dak vormt.

1: Zorgt voor de vloer en dak van de begane grond (gezamenlijke ruimte)
2: Zorgt voor het dak / plafond van de begane grond en de vloer van de eerste verdieping
3: Zorgt ervoor dat er op verdiepingshoogte een ruimte ontstaat waar de beweging het dak, de vloer en de wand is.

Door deze bewegingen in elkaar te schuiven ontstaat er een totaalbeweging. Hierdoor ontstaat er een totaalbeeld met een hoofdruimte begane grond en drie keer een basis¬ruimte op de verdieping. Dit past ook in mijn pedagogische visie. Om de verdieping te bereiken, kan gebruik worden gemaakt van de bewegingen waardoor er per verdieping voor de basisruimte een aparte entree ontstaat zodat alle gevels en richtingen van het ontwerp leven en gebruikt worden.

Opdrachtgever

Hanzehogeschool | Bouwkunde

TU-Delft | Bouwkunde

Rol

architect | bouwkundige

Programma

BSO + KDV

Locatie

Groningen

Haalbaarheid-/ontwerpstudie Veldschuur bij Boerderij de Middenhof te Terwolde

Related Projects
Contact Us

Voor meer informatie, neem contact op!

Not readable? Change text. captcha txt